Met deze handige tips ben je zeker dat je niets vergeet.
Reisdocumenten
Identiteitskaart - Paspoort
Als je naar het buitenland reist, heb je altijd een geldig identiteitsdocument nodig;
≡ Reizen binnen de EU » Identiteitskaart
≡ Reizen buiten de EU » Paspoort
Beide documenten kan je verkrijgen bij jouw gemeentebestuur.
Opgelet:
Wacht niet tot de laatste minuut, want de aanvraagprocedures vergen vaak wat tijd. Voor een identiteitskaart is dat gemiddeld 14 dagen, voor een internationaal paspoort is dit al makkelijk 4 weken.
Alles over reisdocumenten en de verschillende landen kan je terugvinden op de website van Diplomatie Belgium.
Kinderen jonger dan 12 jaar
Kinderen jonger dan 12 jaar, op de dag van vertrek, moeten in het bezit zijn van een kids-id. Ook hier is tijdig aanvragen de boodschap. De procedure neemt ongeveer 3 weken in beslag. Reis je buiten de EU? Dan heb je ook voor hen een internationaal paspoort nodig.
Reizen met minderjarigen
Jongeren die geen 18 jaar zijn, op de dag van vertrek en reizen zonder ouders of voogd dienen een officiële toestemming te hebben van de ouders of voogd. Het document 'reistoelating voor minderjarige kinderen' kan verkregen worden bij de gemeente waar het kind is gedomicilieerd. Vaak kan dit gewoon aan het loket en soms zelfs online. Raadpleeg hiervoor de website van de gemeente in kwestie.
≡ Annulatieverzekering
Natuurlijk kijk je uit naar de reis die je net geboekt hebt. Toch kan er nog van alles tussenkomen. Bij ziekte, een ongeval of overlijden van jezelf of een familielid tot de 2de graad, zal je maar al te blij zijn met een annulatieverzekering die je gemaakte annulatiekosten dekt.
Beschik je niet over een annulatieverzekering? Dan zal je genoodzaakt zijn om zelf in te staan voor de opgelopen annulatiekosten, zoals beschreven in onze bijzondere reisvoorwaarden.
Vraag dit zeker na bij jouw verzekeringsagent of sluit een annulatieverzekering af bij Holiways (informatie aan te vragen via mail naar [email protected]).
≡ Reisbijstandsverzekering
We gaan er niet van uit dat jou iets overkomt tijdens de reis, maar je weet maar nooit. Een reisbijstandsverzekering zal tussenkomen in de kosten die je maakt tijdens de reis bij een ongeval, ziekte, overlijden, pech, verlies van bagage, diefstal...
Deze verzekering is dus zeker geen overbodige luxe.
Beschik je niet over een reisbijstandsverzekering? Dan zal je genoodzaakt zijn om zelf in te staan voor de opgelopen kosten, die ook in de EU-landen hoog kunnen oplopen.
Holiways zal altijd optreden als mediator in geval van nood. Wij kennen de bestemmingen en de lokale praktijken. Zo zullen onze diensten jou adviseren en begeleiden tot je geholpen of weer veilig thuis bent. Het is dan ook noodzakelijk dat je zowel het noodnummer als het polisnummer van je reisbijstandsverzekering bij de hand hebt en kan doorgeven aan Holiways wanneer nodig. Vaak ben je een beetje van slag als jou iets overkomt en dan is onze helpende hand altijd welkom.
Vraag zeker dit zeker na bij jouw verzekeringsagent of sluit een reisbijstandsverzekering af bij Holiways (informatie aan te vragen via mail naar [email protected]).
Europese ziekteverzekeringskaar (=EZVK)
Een europese ziekteverzekeringskaart is niet verplicht, wel sterk aangeraden!
≡ Waarom?
Als je tijdens een verblijf in de Europese Unie (+ Zwitserland, Lichtenstein, Noorwegen of IJsland) medische hulp nodig hebben, dan kunnen de medische kosten worden vergoed op vertoon van jouw EZVK. Deze kaart bewijst dat je in orde bent met de wettelijke verplichtingen van de Belgische ziekteverzekering (=mutualiteit).
Zonder deze kaart riskeer je hogere kosten of moet je meteen ter plaatse betalen.
Opgelet : deze kaart is GEEN vervanging voor een reisverzekering.
≡ Hoe vraag je deze kaart aan ?
De kaart is gratis aan te vragen bij het ziekenfonds. Bij sommige instellingen kan je dit online. Opgelet, vraag deze tijdig aan, minstens 1 maand voor vertrek. Alle informatie hieromtrent vind je hier.
Gezondheid & veiligheid
Zorg zeker voor een reisapotheek met de meest noodzakelijke geneesmiddelen. Overleg even met jouw huisarts of apotheker welke middelen je het best op zak hebt. Hou er bovendien ook rekening mee dat een medicijn of product dat jij kent niet altijd beschikbaar is in het buitenland. Is er specifieke medicatie op voorschrift nodig dan kan je best voldoende voorraad meenemen.
Tips en informatie kan je ook terugvinden via deze link.
Ziek worden of een ongeval hebben in het buitenland wens je natuurlijk niemand toe. Maar overkomt het jou toch dan is het belangrijk om de juiste zorg te krijgen. Zo raden wij aan om, voor zover de nood het toelaat, eerst het noodnummer van Holiways op te bellen. Wij kennen de regio en weten in welke instelling of bij welke arts je het best terecht kan. Niet iedereen praat op vandaag vlot Engels, Duits of Frans, wat vaak de communicatie bemoeilijkt.
Bij extreme nood dien je onmiddellijk het nummer 112 op te bellen en te melden dat je een Belgische burger bent.
Zorg ten allen tijde dat jouw basisvaccinaties hier in België in orde zijn. Buitenlandse artsen zullen hier ook van uitgaan bij consultatie.
Afhankelijk van de bestemming waar je naartoe reist kunnen extra vaccinaties/inentingen verplicht of aangeraden zijn. Via de website van het Instituut voor Tropische Geneeskunde kom je alles te weten over vaccinaties/inentingen per bestemming.
De meest voorkomende vraag is of een inenting tegen Tekenencefalitis nodig is. Ook hiervoor verwijzen we naar de website van Wanda, deel van het Instituut voor Tropische Geneeskunde.
Voor actueel reisadvies naar een bestemming kan je terecht op de website van de FOD Buitenlandse Zaken.
Het valt ook steeds aan te raden om je gegevens na te laten op het registratieplatform van de FOD Buitenlandse Zaken en dit bij elke buitenlandse reis die je onderneemt. In geval van een noodsituatie, crisis, aanslag of ander ongeluk kan je dan veel makkelijker geïnformeerd, geholpen, getraceerd of opgespoord worden.
Op jouw bestemming
Eens aangekomen op je bestemming wil je ter plaatse ook aankopen en betalingen kunnen doen.
Met je Maestro debetkaart (zo goed als elke bankkaart) kan je in het buitenland betalen en geld ophalen. Hou er rekening mee dat hier extra kosten kunnen mee gepaard gaan.
Met een kredietkaart (VISA, Mastercard, American Express) kan je ook bijna overal terecht.
Een overzicht van alle betalingsmiddelen en kosten in het buitenland kan je hier terugvinden.
Muntéénheid & wisselkoers
≡ Landen die de Euromunt hanteren:
België, Cyprus, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Slowakije en Spanje.
≡ Europese lidstaten die geen Euromunt hanteren:
Denemarken, Zweden, Hongarije, Polen, Tsjechië, Bulgarije en Roemenië.
Een overzicht van alle muntéénheden en hun actuele wisselkoers kan je terugvinden op wisselkoers.be
In het buitenland kan elke Belg hulp krijgen van de Belgische Ambassade ter plaatse.
Je kan er ondermeer terecht bij verlies van jouw reis- of identiteitsdocumenten, bij een ernstig ongeval, wanneer je slachtoffer of dader bent van een misdrijf of indien je gerepatrieerd dient te worden.
De lijst van alle Belgische Ambassades in het buitenland kan je terugvinden op de website belgische-ambassade.com.
Het is altijd nuttig om wat extra informatie in te winnen over de bestemming, alwaar je heen reist.
Algemeen reisadvies (gezondheid, veiligheid, politieke toestand, Corona, etc) kan je terugvinden op de website van Diplomatie Belgium.
Wil je meer informatie omtrent de bezienswaardigheden, de beste plekjes om iets te eten of te drinken, de must do’s of juist de dont’s… Ga dan zeker een kijkje nemen op de website van de toeristische dienst van jouw bestemming.
Holiways zal jou zeker ook nuttige informatie bezorgen omtrent je bestemming.